Strīds ar autoservisu

Viss par auto, kas neiekļaujas citās sadaļās
Lietotāja avatars
Dainis
Nereģistrējies

14.06.2011, 09:59

Vēl viens noderīgs raksts no delfiem Autoīpašnieku tiesības strīdu gadījumā ar autoservisiem

Šāgada pirmajos piecos mēnešos Patērētāju tiesību aizsardzības centrsā saņemtas astoņas sūdzības par automašīnas remonta pakalpojumiem (2010.gadā – 17 sūdzības, 2009.gadā – astoņas sūdzības, 2008.gadā – 39 sūdzības).

Patērētājiem visbiežāk rodas problēmas saistībā ar noteikto pakalpojuma maksu (nododot auto servisā, tiek sniegta viena informācija, savukārt pie saņemšanas prasa augstāku maksu, jo veikti papildus darbi vai bija nepieciešamas papildus detaļas), ir situācijas, kad patērētāju nav apmierinājusi remonta kvalitāte, kā arī gadās strīdi par to, vai nomainītā detaļa ir jauna vai lietota, tāpat ir situācijas, kad, pēc patērētāja domām, remonta laikā automašīnai ir radīti papildus bojājumi vai defekti.

Galvenais, kas jāzina, ir tas, ka PTAL paredz to, ka patērētājam ir tiesības divu gadu laikā izvirzīt prasības pārdevējam vai pakalpojuma sniedzējam par neatbilstošu preci, kā arī neatbilstošu pakalpojumu. Pirmajos sešos mēnešos var prasīt atgriezt par neatbilstošo preci samaksāto naudu, preces maiņu pret ekvivalentu vai defektu novēršanu. Ja defekts atklājas pēc sešiem mēnešiem, pirmkārt, var prasīt preces defektu novēršanu vai maiņu pret ekvivalentu.

Savukārt ar garantiju PTAL izpratnē tiek saprastas papildus saistības, ko uzņemas pārdevējs, ražotājs vai pakalpojuma sniedzējs, un tā nevar ierobežot likumā noteikto divu gadu prasījuma pieteikuma termiņu. Ražotāja, pārdevēja vai pakalpojuma sniedzējas dotais preces vai pakalpojuma garantijas laiks gan var būt dažāds, un, piemēram, atkarīgs no nobraukto kilometru daudzuma pēc lietošanas intensitātes (nobraukto kilometru skaits). Tāpēc, iegādājoties detaļu(-as), tam jāpievērš uzmanība. Preces vai pakalpojuma kalpošanas laiks, bieži vien tiek saprasts kā garantija, bet no likuma tas neizriet. Praksē ražotājs var paredzēt garantijas saistības, izejot no šī kalpošanas laika. Kā arī prece var nolietoties ātrāk par diviem gadiem. Nolietojums nav uzskatāms par neatbilstību līguma noteikumiem jeb ražošanas defektu.

Ļoti būtiski pirms darbu veikšanas iepazīties ar cenrādi un saskaņot veicamos darbus, kā arī pēc darbu veikšanas pieprasīt darījumu apliecinošu dokumentu un paveikto darbu tāmi, kur minētas attiecīgā defekta novēršanas izmaksas un vēlams arī detaļas numurs, kas jums strīdu gadījumā būs liels palīgs. Nevienam nav noslēpums, ka nereti servisi piedāvā samazināt maksu un šādu papīru neizsniegt, bet jāatceras, ka tādā gadījumā jūs visticamāk visus riskus uzņemties pats uz sevi un paliekat bez garantijas. Šeit labi iederētos teiciens "skopais maksā divreiz".

Ir sastopami gadījumi, kad autoserviss apgalvo, ka nomainītā detaļa nav identificējama. Visām oriģinālajām detaļām ir sērijas numuri, bet daļai tā saucamo "neoriģinālo" detaļu to var nebūt. Jāatceras, ka jebkurā gadījumā jābūt norādītai kādai informācijai par preci uz tās marķējuma (pat ja tā nav oriģinālā ražotāja detaļa), jo likums neparedz, ka uz precēm ir jābūt īpašām atpazīstamības zīmēm vai sērijas numuriem. Šādu strīdu gadījumā ar izsniegtu darījumu apliecinošu dokumentu, kurā norādīti veiktie darbiem vajadzētu pietikt, lai patērētājs savu taisnību pierādītu, bet, ja nu serviss nepiekāpjas, šis jautājums risināms civiltiesiskajā kārtā.

Vēl internetā nereti ir lasāmi komentāri par to, ka patērētājs nav pārliecināts, vai detaļa bija jāmaina un vai tā vispār ir nomainīta. Šajā gadījumā der vienkāršs paņēmiens – pieprasīt servisam atdot veco, nomainīto detaļu, tad būs pārliecība, ka tā ir mainīta un, iespējams, pēc vizuālas apskates vairums spēs noteikt tās tehnisko stāvokli.

Tāpat ir diezgan izplatīti gadījumi, kad, aizbraucot remontēt auto uz citu servisu, tiek konstatēts, ka iepriekšējais remonts veikts nekvalitatīvi vai auto pat ir bojāts, tādā gadījumā no jaunā servisā jāpieprasa darbu tāmi ar attiecīgā defekta novēršanas izmaksām un servisa atzinumu, ka tāds defekts ir bijis. Noderīgi būtu izmantot arī foto. Pēc šādiem gadījumiem patērētājam jāvēršas pret autoservisu tiesā.
Atbildēt